Thor Westergaard Bjørlo er sekretær i
Lyntogforum M&R, og kommunikasjonssjef i Norsk Bane AS.
Lyntogforum M&R består
av repr. fra ulike bedrifter i M&R samt repr. fra kommunene. Norsk Bane AS
arbeider med utredning og prosjektering av høyhastighetstog i Norge.
Vi fikk mye interessant informasjon av en brennende engasjert
foredragsholder. Det ble bl.a. pekt på at en lyntogutbygging i Sør-Norge ikke
bare dreier seg om samferdsel, men også er viktig for den generelle
samfunnsutviklingen.
Det ideelle er å ha en togforbindelse som ikke tar lenger tid enn 2,5t
mellom endestasjonene, og som har 8 stopp på ruten. Dvs. hastigheten må i
gjennomsnittet være ca. 300km/t!
Ny togtrase må velges gjennom M&R. Maks stigning kan ikke
overskride 1,25%. Dagens bane Åndalsnes-Dombås har stigning på opptil 3%.
Passasjergrunnlaget kan synes lite i et land med 5 mill. innbyggere, men
sett ifht. flyreisende i Norge (3,07 pr. år) og dette sammenlignet med Europa
(0,3 pr. år) vil fly- og biltrafikk gir grunnlag for flere avganger pr. time,
som gjør det mulig å variere hvor togene stopper ved forskjellig avganger. De
minste stedene vil få minst en avgang hver annen time, mens større steder får
flere avganger i timen.
Mer
informasjon fra Norsk Bane finner du her
Takk til Thor
Westergaard Bjørlo for et engasjert og spennende foredrag og takk til Ørskog Rotaryklubb som inviterte til fellesmøtet!
September 30, 2019
Distriktsguvernør Vigdis Osbak besøkte Sula og Spjelkavik rotaryklubber i et fellesmøte mandag 30. september.
August 15, 2019
5. -15. august arrangerte Rotaryklubbene Ørskog, Sykkylven, Spjelkavik og Sula sommerleir for 12 ungdommer fra forskjellige land.